Jätkäsaari SC-2 - A-rata 12.3.2020

Helsinki


Rastiväli L-1

Kuva 1

Alkuun siirtymä ykkösrastille. Nyt oli hyvää aikaa katsoa muutama rastiväli eteenpäin. Pyöritystä on tulossa.

Rastiväli 1-2

Kuva 2

Vihreällä ei ole portaita ja voi jatkaa eteenpäin. Ja rastille tulokin näyttää selkeämmältä. Siis siihen suuntaan

Rastiväli 2-3

Kuva 3

Jos oli tajunnut, että rasti on kulman takana, niin punainen ja sininen ovat hyviä valintoja.

Vihreällä voi matkalla bongata kutosrastin ja muutenkin näkee oman rastin jo kaukaa. Eli kyllä silläkin vielä pärjää.

Rastiväli 3-4

Kuva 4

Sininen on yksinkertainen - 'portista ulos ja seuraavasta sisään' ja on se lyhyempikin.

Vihreällä on osattava huomata pieni mutkitteleva käytävä ja löydettävä heti oikea linja istutusten läpi. Voi mennä monta sekuntia hukkaan.

Rastiväli 4-5

Kuva 5

Käytänössä samantekevää, kummman valitsee. Vihreällä huomaa lipun aiemmin ja pääsee loivemmin ylös. Ei se silti taida riittää.

Rastiväli 5-6

Kuva 6

Se, jolla pää on tässä pyörityksessä kestänyt, löytää rastille johtavan portin helposti - varsinkin jos on jo kerran tullut ulos samasta portista.

Pääasia, ettei sentään lähde kohti lähintä porttia nelosrastin pihalle - siitä syntyy jo iso pummi.

Rastiväli 6-7

Kuva 7

Nyt päästään jo hieman harjoittelemaan reitinvalintoja. Punainen on selkeä eikä sinisellä jää juuri yhtään. Vihreä ja vaaleansininen ovat jo turhan monimutkaisia.

Rastiväli 7-8

Kuva 8

Siirtymä, jonka aikana ehtii hyvin lukea seuraavaksi tulevan tämän radan ainoan pitkän välin.

Rastiväli 8-9

Kuva 9

Kuningasväli. Heti alkuun on tehtävä valinta vasemmalle vai oikealle: Se, joka valitsi oikean, pärjää, sillä vasemmalle lähtevät kaikki siniset ovat liian pitkiä. Samoin taaksepäin lähtevä violetti.

Ja jos vielä seuraavasta risteyksestä osaa jatkaa suoraan eikä käänny ruskealle, voi jo onnitella itseään oikeasta valinnasta. Punainen ja varsinkin vihreä ovat selvästi parhaat reitit.

Hieno väli. Mielenkiintoisia reitinvalintoja, joista ei ihan helpolla näe, mikä on paras. Jos näitä kahta parasta reittiä ryhtyy vielä liikaa vertailemaan, aikaa kuluu ja juoksuvauhti hidastuu. Nopea valinta on tässäkin tarpeen.

Rastiväli 9-10

Kuva 10

Jos osasi palata jäljilleen ja juosta leveästä portista myös ulos, voitti taas muutaman sekunnin. Eli vihreä oli paras reitti.

Rastiväli 10-11

Kuva 11

Siirtymä, jotta päästään asemiin ja ehditään lukea karttaa radan toiseksi parasta väliä varten.

Rastiväli 11-12

Kuva 12

Jos ryhtyi liikoja miettimään sinisen ja punaisen väluiltä, niin paras reitti eli taaksepäin lähtevä vihreä jäi helposti huomaamatta...

Rastiväli 12-13

Kuva 13

Tulomatkalla (sininen ja vihreä) bongatut portaat auttoivat - siis siniselle. Kiertoreitit vihreä ja punainen ovat auttamattoman pitkiä.

Rastiväli 13-14

Kuva 14

Takaisn portaita ja sillan yli. Sitten onkin jo osattava lyödå jarrut kiinni, ettei juokse puskan juuressa hieman katveessa ollen rastin ohitse

Rastiväli 14-15

Kuva 15

Vihreä on paras ja punaisellakin voi pärjätä kunhan loikkii portaat vauhdilla alas.

Sininen on selvä harharetki, joka johtui siitä, että rastiväliviivan reunassa näytti olleen aukko - eipä ollut !

Rastiväli 15-16

Kuva 16

Todella hyvä ja mielenkiintoinen väli.

Katuja kulkevat sininen ja violetti ovat parikymmentä metriä pitempiä kuin maastossa vierailevat vihreä ja punainen. Aivan riippuu omista mieltymyksistä ja taidoista, mikä olisi paras.

Oma suosikkini on vihreä, koska sillä välttyy sinisen alkupyörityksen ja punaisen mahdollisesti hitaan jyrkanteenvierustan. Violetti taas kiertää turhaan.

Rastiväli 16-17

Kuva 17

Siirtymä, jonka aikana on hyvää aikaa lukea seuraavan pitkän välin reitit.

Rastiväli 17-18

Kuva 18

Vihreä ja punainen ovat parhaat, koska niillä vältyy liukkaan kallion ylityksen ja portaiden tai jyrkän kallioreunan alastulon. Se, kumman niistä sitten valitsee, on ihan makuasia.

Rastiväli 18-19

Kuva 19

Talonkiertoa, jossa punaisella on etu välttyä taaksepäinlähdöltä, mutta riskinä mokata kadulle joihtavan aukolle osuminen sujuvasti.

Sininen on tämän välin harharetki.

Rastiväli 19-20

Kuva 20

Tämän välin avain on ymmärtää, että puiston länsiportti on kuvattu yksiväkäisellä viivalla, siis siitä saa mennä ja toivoa, että edellinen kilpailija oli jättänyt portin auki.

Ja vaikka ei olisikaan, niin silti 40 metrin etu vihreään ja vaaleansiniseen nähden riittää varmasti parempaan rastiväliaikaan.

Rastiväli 20-M

Kuva 21

Jos on malttanut katsoa reitin maaliin - punainen tai violetti, säästää jälleen muutaman sekunnin.

Välin helppo valinta eli sininen lähtee liikaa taksepäin eikä sillä saa muuta etua kuin komean loppusuoran.

Yhteenveto

Ratamestari Topi Syrjäläinen oli luonnut mainion ja hyvin vaihtelevan radan - nimenomaan uuden karttapalan arvoisen.

Rata alkoi lyhyillä pihasta toiseen pyörityksillä, joissa keskeistä oli katsoa tarkkaan, missä nurkassa ja minkä pensaan tai vajan takana rasti oli. Näiden jälkeen oli sitten radan ainoa pitkä väli, jossa oli lukuisia hyviä reitinvalintoja.

Loppupuolella oli useita välejä, joissa parhaan reitin valinta oli riippuvainen siitä, miten oli arvioinnut voivansa käyttää muuta kuin sileää asfalttia. Tällainen on aina mielenkiintoista niinkin urbaanissa ympäristössä kuin Jätkäsaari.

Itse tykkäsin myös ratamestarin tavasta järjestää juuri ennen pitkää tai muuten vaativaa väliä pieni hengähdystauko lyhyellä siirtymävälillä. Se antoi aikaa seuraavan välin reitinvalintaan.

Hyvä rata hyvässä maastossa. Jätkäsaaren kaavoittaja Matti Kaijansinkko, joka pistäytyi kilpailukeskuksessa, kertoi, että samanlaisia mielenkiintoisia siltoja kuin rastivälillä 13-14 on tiedossa lisää.

Myös alueen halki kiemurtelevasta keskuspuistosta saimme vasta maistiaisia. Niinpä Jätkäsaari tulee tarjoamaan meille tulevina vuosina vielä monta hienoa sprinttielämystä.

Kari